Urme (Datule)

 

 

   urme gomila

 

 

Zima je  doba kada umesto sezonskog, domaćeg koristimo više voće iz tropskih krajeva kojeg je ponuda, istina, barem u prestonici bogata (kvalitet i količina hemikalija kojim je, neminovno tretirano, jeste posebno pitanje) a i cene su relativnio prihvatljive.

Banane, ananas, urme, narandže, mandarine (klementine), mango, nar, papaje, kivi, kaki (japanska jabuka), kokosov orah, avokado…čak i takva egzotika kao što su kumkvat i japanska trešnja!

Ono što mi je sasvim zagonetno, kako je moguće da npr. banana u Srbiji gotovo da i nema organski proizvedenih sa vidljivom oznakom relevantne firme, šire (evropski) poznate?! Kako je moguće da npr. „Fair trade“ uopšte nije prisutan dok u susednoj Hrvatskoj posluje?!

Takođe i urme (o kojima je ovde reč) ne mogu se naći organski proizvedene. Dominira ona čudnim, nepotrebnim i nemogućim postupkom kandiranja „popravljena“ i „usavršena“. Cene ovog savršenog i nenadmašnog voća u prestonici kreću se od 360 do 750 dinara za kilogram.

Sad, da li su ove kojih, po paprenoj ceni,  ima u rinfuznom stanju po hipermarketima zaista znatno kvalitetnije, a kojima se, usput rečeno, ne zna poreklo ( i pored suprotne reklame trgovca jasno uočljive u marketu) od onih na prestoničkim pijacama koje koštaju 200 dinara za kutiju od 600 grama na kojoj su podaci o poreklu (Iran) i ime proizvođača, uz obavezno: 100% natural?    urme, nekoliko komada

Na prvi pogled i probu, i jedne i druge su dobre, ali tako je samo na prvi pogled jer se pouzdano ne može tvrditi da su sasvim kvalitetne i upotrebljive u ljudskoj ishrani bez, eventualnih, loših posledica.

Lično, ovo najslađe i superiorno voće koje mi prija i daje dovoljno glukoze za svakodnevne aktivnosti koristim u većim količinama, naročito u zimskim mesecima jer dobro „greju“ odnosno veoma su  kalorične, zapravo najkaloričnije su od sveg voća sa 277 kalorija na 100 grama. Ovo je svakako voće svih krajnjih vrednosti: najmanji procenat vode (na 100 grama 21 gram vode), najmnji procenat masti, samo 1%, i proteina samo 2%, ali zato jednostavnih ugljenih hidrata čak 97%. Da bi skup krajnosti bio kompletan za to su se „pobrinula“ vlakna sa rekordnih 7 grama na 100 grama plodova. Kako  je ovo voće prepuno voćnog šećera i prilično suvo, tj. koncentrisano, najbolje ga je potopiti preko noći u vodu (nikako iz vodovoda) i ujutru dobro izmešati. Dobija se fantastičan, gusti, napitak. Ili  izvaditi koštice i izblendati sa kvalitetnom vodom.

Na kraju nešto detaljnije o materijama koje ovo čudesno voće sadrži. Tu je pre svega znatna količina veoma potrebnog kalijuma ali i drugih minerala i vitamina: kalcijum, sumpor, selen, mangan, magnezijum, bakar…Takođe i vitamina: A, K, riboflavina, niacina, tiamina, folata…

 

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s