Zdravi obrok

Varijanta 1

Glavni sastojak, na ovaj način sačinjenog obroka, jeste pšenica. Ona zauzima 70 procenata jela. Ostalo je sve drugo, što mogu biti najrazličitiji dodaci radi poboljšanja ukusa. Nešto poput začina. Mada je, moram reći , pšenica sama po sebi veoma ukusna, i može se jesti čak i sama… A što se tiče hranljivih sadržaja, u njoj je tako raznovrsnih da se može živeti gotovo od nje same. Ima skoro sve što je potrebno organizmu za normalno funkcionisanje.

Pšenicu je, za ovo jelo, potrebno naklijati što se odvija u staklenoj tegli. (Za jednu osobu koristiti standardnu  teglu od  jednog kilograma zapremine, za dva obroka,a za decu i tri). Oprana pšenica prelije se mlakom vodom, i ostavi nekoliko dana zatvorena. Vodu je potrebno odliti posle 12 sati stajanja (ne bacati je jer je puna vitalnih materija, već je zasladiti i piti kao sok) a, eventualno, može se ostaviti i u tegli dok zrna sasvim ne omeksaju, kao da su kuvana. Tada se ubacuju dodaci kojima zelimo da napravimo sasvim ukusno jelo.

Najčešće dodajem neki prirodni zaslađivač: med, ječmeni slad ili suvo grožđe, preko noći odležalo u vodi. Zatim dodam malo  kokosovog brašna i malo pivarskog kvasca. Takođe i kakao-a, najbolje sirovog neprženog, ako ga trenutno imam.

Treba napomenuti da je najbolje koristiti organski proizvedenu pšenicu, koja se već danas i kod  nas može nabaviti bez problema. Najbolja je stara sorta spelt. Ima je u gotovo svim dućanima prirodne hrane, a po nižoj ceni ( u nešto većoj količini) može se poručiti direktno od proizvođača sa sertifikatom. Istina, ovako proizvedena pšenica skuplja je prilično od, na konvencionalan način proizvedene, belije, ali je zato puno zdravija.

Kao dodatak ovom jelu može i kašika maslinovog ili hladno ceđenog suncokretovog ulja od organski proizvedenog suncokreta.

Sve sastojke dobro izmešati u tegli i dobicete veoma prijatan, ukusan i hranljiv dorucak, koji mogu koristiti sve generacije. Pogodan je veoma za đake, koji plastičnu teglu (iako nije idealna sa zdravstvenog gledišta) za ovakve namene praktičnu jer se neće razbiti, mogu poneti u školu. Naročito je pogodna tegla sa navojem u kojoj se prodaje suvi pivarski kvasac. Takođe i odrasli jednu ovakvu teglu napunjenu ovim zdravim jelom, mogu poneti na posao. Sa teglom poneti i, po mogućnosti, kasiku od drveta, jer je takva (ako je kvalitetno napravljena) najprijatnija za usta, ali i najzdravija. Starije osobe, ukoliko nemaju izrazitih problema sa probavnim organima, mogu isto tako jesti ovo jelo. S obzirom da je pšenica nešto teže svarljiva, takve osobe, poželjno je da uzmu manje količine odjednom, i da čitav obrok „razvuku“ na više sati.

Varijanta 2

Umesto organski proizvedene pšenice (i samim tim skuplje), možete koristiti BELIJU, koja se može kupiti u svim prodavnicama prehrambenih proizvoda. Treba samo obratiti pažnju da je sasvim čista, bez primesa, što se moze utvrditi prilično tačno, prostim uvidom u providnu plastičnu kesu u kojoj je zapakovana… Ovde su cene šarolike, i prilično neujednačene. U pravilu, najskuplja je i najkvalitetnija, ali ne mora tako biti uvek…Pre upotrebe dobro je oprati, a zatim doliti ponovo vodu, ovoga puta mlaku (nikako onu iz vodovoda!) i ostaviti zatvorenu teglu nekoliko dana da odstoji.

Umesto skupljih zaslađivača kao što su: med, ječmeni slad ili suvo grozđe, može se koristiti žuti secer koji je, otprilike upola jeftiniji. Takođe i kakao se može koristiti, onaj uobičajeni, prženi. Tu treba obratiti paznju i kupiti što skuplji (koji je opet daleko i znatno jeftiniji od sirovog) jer je to, donekle garancija da je kvalitetan, odnosno čist bez raznih primesa. Naravno, ne kuvati ga već samo izmešati sa pšenicom i drugim prilozima. Suncokretovo hladno ceđeno ulje, jeftinije je ono od konvencionalno proizvedenog suncokreta. Pivarski kvasac i kokosovo brasno, koriste se oni koji se kod nas mogu nabaviti za obe varijante pripreme ovog zdravog i ukusnog obroka.

Svakako, može se napraviti i slana verzija ovog hranljivog jela, u kojem bi isto tako bila oko dve trećine zastupljena pšenica. I tu se može kombinovati sa raznim namirnicama. Treba samo pustiti mašti na volju, i eksperimentisati. Naravno, staviti malo soli, i to ,isključivo,morske. Posle nekoliko pripremljenih obroka, doćićete do sastava koji vam najvise odgovara…

Ipak, za mene je ukusnija slatka varijanta, i zato preporuka

Prijatno

3 mišljenja na „Zdravi obrok“

  1. Mmmm ovo mi deluje super ukusno.
    Recite mi sto se spelte tice da li ona sadrzi manje glutena od obicne psenice? Posto mi je zelja da i gluten izbacim iz ishrane. Mada sam citao da se gluten razgradjuje prilikom klijanja nekako mi i dalje obicna psenica bude nekako lepljiva i dok je zvacem slepljuje se i pocinje da lici na testo. Prebogata je glutenom 😦

    1. Spelta, organski proizvedena, u svakom slucaju bolja je od belije.To je stara sorta i samim tim nema mana koje imaju hibridne sorte, a tacan sadrzaj glutena u njoj, pravo receno, nije mi poznat. U svakom slucaju probajte i videcete da li vam odgovara.
      Pozdrav

  2. Probao danas naklijalu speltu zasladjenu malteksom dodao malo suvog voca: grozdja, sljiva i brusnica. I umesao kokosovo brasno. Ukus fantastican, izgleda da ce mi ovaj nacin konzumiranja klica odgovarati 🙂 do sada nikako nisam mogao da ih pojedem dovoljno da se najedem.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s