Anoreksija

Pod anoreksijom najčešće se podrazumeva bolest mršavostimada neki psiholozi tim izrazom nazivaju gubitak apetita.

Događalo mi se da kada sa nekim uđem u priču o prirodnoj, odnosno presnoj ishrani, oponenti prvo što primete u vezi sa tim najčešće je opaska: „Sa takvom ishranom anoreksija je „zagarantovana“. Od travki i semenja ne može se živeti“. I teško mi uspeva da dokažem da su to predrasude i da je takva opasnost minimalna, ako je uopste ima.

Činjenica je, medjutim, da je anoreksija, takođe i njena suprotnost bulimija (prežderavanje), najčešće poremećaj metabolizma. Daleko češće nego što je to rezultat „dijete“ kako neki zovu ishranu živom hranom. Mršavost se često javlja i kod osoba koje se hrane uobičajenim, konvencionalnim načinom ishrane, termicki obrađenom hranom. Razlog tome je „metabolički stres“ i „sindrom slabe apsorpcije hrane“.

Dakle, unešena hrana, (svejedno prirodna ili neprirodna) ne apsorbuje se na zdrav i pravi način koji doprinosi optimalnom stanju organizma, to jest, idealnoj telesnoj masi, odnosno težini. A idealna težina, kao što znamo, jeste visina minus 100. I ako organizam funkcioniše ispravno tj. ako je zdrav, unešena hrana, svejedno da li je termicki obrađena ili živa, pravilno se apsorbuje, i tako telo dobija približno optimalnu težinu, naravno pod pretpostavkom da se hrana unosi u normalnim količinama. Gubitak apetita je, najčešće, čisto psihičke prirode, kao npr. u slučaju depresije Tada oboleli ima averziju prema hrani i hrana ga ne privlači. Svest je pod presijom teskih životnih okolnosti, koje izgledaju bezizlazne i nerešive, i organizam reaguje odbijanjem hrane što dovodi do nestanka masnih naslaga, pa i mišićne mase ako potraje u veoma dugom periodu, što je, istina, redak slučaj. U slučaju depresija kod dece, nedovoljno i neredovno unošenje hrane dovodi do usporenog rasta i razvoja tela.

Treba napomenuti da postoji i tzv. anoreksija neuroza, gde je apetit sasvim u redu ali popstoji strah od debljine, i osoba (najčešće se radi o devojkama tin-ejdž doba)  odbija da jede iako ima potrebu za tim. To se, vremenom, pretvara u naviku, što dovodi do preterane mršavosti koja je „u trendu“. Razlozi i koren ove bolesti leže, dakle, u modnim trendovima koje diktiraju moćne modne korporacije iz, naravno, sebičnih, profiterskih razloga. Žrtve su ( u pravom smislu te reči) manekenke, „pokretni ofingeri“ za najnovije (i najluđe) kreacije. Normalnom čoveku ove „uspešne devojke“ izgledaju kao skeleti koji hodaju, jednom rečju, degutantno… Za svoju žrtvu te nesrećnice dobijaju tek mrvice sa stola manipulatora patuljastog morala, i to je, nažalost, stvarnost u kojoj živimo.

I mršavost i gojaznost su, svakako, ekstremi i neprirodnosti, odnosno bolest. Prirodno i zdravo je imati idealnu težinu ( ili bar približno tome) a uspeh u životu može se postići i duhovnim tj. obrazovnim putem, a ne prostim izlaganjem tela na „tržnici“. To je, svakako,  teži i „zaobilazniji“ put ali sigurniji, zdraviji i ispravniji u svakom pogledu. Jer, ne kaže se  uzalud preko preče, naokolo bliže.

Ono što je sigurno jeste, da kod ishrane živom hranom naslage sala (špeka) na telu su isključene. Telo se sastoji od mesa i misića, što je prirodno i zdravo, iako se, tradicionalno smatra da je salo na telu oznaka snage, pa i lepote, na neki način. Čak se i u beletristici može naći izraz „lepa i debela“, a jedna popularna pesma kaže: „Svi smo taki u Banatu, lepi i debeli“… No, međutim, kod životinja u prirodi koje su sinonim za zdravlje, i gde bolest i ne postoji, ne moze se susresti utovljenost, izuzev u retkim slučajevima kada je to u svrhu preživljavanja kod životinja na večitom ledu i drugim ekstremnim uslovima, kao kod medveda pred hibernaciju. Pogledajmo kako u prirodi izgledaju npr. vuk, divlja mačka, srna, divokoza, jelen…Ni traga od sala, sve sami misić.

Snaga, dakle, leži u mišićima, a ne u salu. Poznato je da se mnogi svetski uspešni sportisti hrane prirodnom hranom i ne izgledaju, na prvi pogled, fizički impresivno, mada su puni snage. Primera ima mnogo, često iz jednog od fizički najzahtevnijih sportova kakav je tenis. Današnji svetski šampion Novak Djoković „u prirodi“, tj. van terena ne izgleda kao neko izuzetno snažan, i da kojim slučajem nije to što jeste i da je anonimni stanovnik nekog našeg sela, seljani bi ga, bez sumnje,  smatrali „zgoljavkom“ i prva njihova asocijacija kada bi se spomenulo njegovo ime bila bi: „To je onaj zgoljavi“. A taj „žgoljavi“ moze da igra jednu od najtežih igara punih pet sati, što se, svedoci smo, i događalo više puta.

Oni koji se hrane živom, prirodnom hranom a koji imaju utisak da su previše izgubili telesne težine hraneći se tako, mogu da koriguju unos hrane prosto većom količinom žitarica i mahunarki, naravno ako je metabolizam normalan, i ako ne postoje psihičke smetnje jer je poremećaj metabolizma, ponekad, i psihičke prirode… Treba reći da prirodna (presna) hrana u velikoj meri „automatski’ reguliše telesnu težinu na idealnu meru ako je organizam iole zdrav, tj. neporemećen dugogodišnjim maltrtiranjem termički obrađenom hranom. Ali i ako je taj slučaj, vremenom, poboljšanjem zdravstvenog stanja pod uticajem ove blagotvorne hrane, telesna težina će se spontano dovesti na pravu meru. Naravno, ako smo psihički spremni da prihvatimo da imamo 75 ili 80 kg umesto 90 ili 100, pa i više, kako bi smo što impresivnije delovali okruženju.

Čudno je da muškarcima optimalna tj. idealna težina najčešće izgleda „malo“, i smatraju da je treba „popraviti“ za plus 10-20 kg, a ženama (mladim pogotovo) idealna težina jeste gotovo uvek „mnogo“ i „alarmantno“ i svakako je treba „korigovati“ sa minus 10-20 kg, što je sasvim u skladu sa modnim trendovima koji donose „uspeh u zivotu“.

Zlatno pravilo u ishrani je: jesti malo i ( relativno) često. I što raznovrsniju hranu. Kod prirodne hrane još, i temeljno žvakati.

Advertisements

3 mišljenja na „Anoreksija“

  1. Meni se upravo to desilo kada sam presao na biljnu hranu pocele su da se tope masne naslage i tako sam za godinu dana sa 90kg smrsao na 70kg i onda sam po meni napravio gresku i presao u sred zime na presnu ishranu po rezimu DR Grahama 80/10/10 i tu sam izgubio jos 10kg i sada sa svojih 180cm visine imam samo 60kg. Zelim da nabacim bar 10kg. Nije u pitanju anorexija ja bas imam apetit i dosta jedem ali se mnogo i trosim bavim se planinarskim maratonom gde za 8 sati planinarenja ja potrosim preko 3000 kalorija.
    Kako da to nadoknadim presnom hranom? Psenica mi nije primamljiva zbog glutena cak ni kada je izklijam ne mogu puno da je pojedem mahunarke takodje kao klice ne prija mi njihov ukus. A video sam da za mene nije resenje 80/10/10 jer generalno ni mnogo zelenisa ne mogu da unesem, a ni uvek dovoljno zrelih banana za taj princip ishrane.

    1. Problem optimalne kilaze cest je slucaj u stoprocentno biljnoj ishrani, pogotovu kada je u pitanju natprosecna fizicka aktivnost. I sam, donekle, imam taj problem. Resavam ga vecom upotrebom naklijale psenice koja mi prija pomesana sa raznim drugim namirnicama a cesto i zasladjena. Takodje koristim i prilicno mahunarke, pre svih bob i pasulj.Soja je takodje veoma preporucljiva.Fizicku aktivnost dovesti na normalnu meru i to bi trebalo biti resenje problema, naravno ukoliko nije u pitanju problem sa metabolizmom…
      Pozdrav

  2. Pronasao sam nacin kako cu konzumirati vise klica uz onaj vas recept sa speltom. Kako koristite mahunarke takodje kao klice ili? Soja u kom obliku? Ja sam na biljnu hranu presao bas da bi povecao fizicku aktivnost to jest da bi povecao izdrzljivost.
    Da li mozete negde da postavite neki vas dnevni rezim ishrane. Ja mozda gresim zato sto pojedem voce napravim pola sata sat pauzu pa doruckujem, pa opet pola sata sat pre rucka pojedem voce rucam i onda za veceru opet voce. To u sustini bude 5 obroka ali 3 obroka budu vocna.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s