Izlaganje sunčevim zracima

kupači u moru free

Jedna od bitnih stvari u očuvanju zdravlja jeste i izlaganje Suncu i čistom vazduhu. Danas ima ljudi koji žive u velikim gradovima, koji su se gotovo sasvim odvikli da izlaze iz kuće ili stana. Na moje veliko iznenadjenje, toga sam imao prilike  da vidim i u primorskim gradovima kod ljudi koji iznajmljuju sobe i apartmane turistima. Na zadnjem mom boravku na moru, prošlog leta, spletom okolnosti stanovao sam „iz dva dela“ pošto sam boravio duže od uobičajenog boravka u svrhu odmora.

Pola svog boravka bio sam kod jednog, a drugu polovinu kod drugog stanodavca… Obojica su u avgustu mesecu imali sasvim belu boju kože nedodirnutu Suncem, a jedan od njih bio je mlad čovek ispod trideset godina, što me je kao nekog ko se stalno čudi čudesima sveta, nemalo čudilo.

Taj mladi čovek rekao je da zadnja tri leta nije izišao na plažu, koja je od njegove kuće bila pet stotina metara udaljena! Mislim se: mi turisti zbog Sunca i morske vode „potegnemo“ pet stotina kilometara, pa i više, a oni koji to imaju ne cene dovoljno. Rečeni stanodavac pio je (svakodnevno) pivo, iz velike flaše, i na tv-u gledao muzičke spotove.

Drugi stanodavac, u srednjim godinama, bavio se kompjuterom, i glasnim dovikivanjem sa terase prema komšijama preko ulice (po danu i po noci). Ispijao je kafe sa gostima, a i po neku „lozu“. I takođe nije išao na plazu.

Zdravlje je ovde bilo, očigledno, na većem gubitku, to je i laiku bilo jasno i vidljivo.

Obojica su bili nervozni, i gore od toga, negativne i mračne ličnosti, prerušene u ljubazne domaćine… Receno je teško objašnjiva pojava i, bez sumnje „tekovina“ je dekadentne civilizacije.

Danas vlada mišljenje da je letnja sunčeva svetlost štetna, pa i opasna, po ljudsku kožu. U svrhu zaštite kože u ponudi su, kao i u slučaju ostale kozmetike, nebrojene vrste preparata protiv UV zraka. Losioni, mleka, kreme, „kopertoni“, i šta sve ne.

Nekada sam, da još jednom iznesem svoje iskustvo, kao mladić i sam kupovao takve preparate jer su na tv-u rekli da je Sunce opasno po kožu.

Jednom, u Dalmaciji, u razgovoru sa domaćim čovekom koji je imao sasvim tamnu boju kože, upitao sam, pomalo naivno, pa i glupo, koje sredstvo koristi pri sunčanju, misleći da to možda nije maslinovo ulje koje se prodaje na plažama. Čudno me je pogledao i odlučno rekao: „Ni jedno!“ I dodao: „Šta će mi to?!“  Naravno da je moje iznenađenje bilo veliko. Razmislio sam da li i dalje da mazem svoju, mladu kožu skupim, i uz to sumnjivim, preparatima.

Zemljoradnici na selu po čitav  dan su na Suncu, tokom čitavog leta, i još nisam čuo da je neko od njih dobio bilo kakvo oboljenje kože.

A Džek Londonov „Sin sunca“ nije mogao ni da sanja da kožu treba mazati bilo čime. Bio je stalno na Suncu, gotovo nag. Zdravlje mu je bilo da ne može biti bolje. Tako sjajno da kada bi se udario šakom u grudi „to je odjekivalo na daljinu“.

Miloš Crnjanski napravio je čitavu religiju od Sunca, i često govorio: „Verujem u Sunce!“

U mom detinjstvu, babe su , nama deci, kada bi htele da nam požele dobro zdravlje, govorile: „Po Suncu hodio!“

Iz svega navedenog proizilazi sledece: sunčajte se slobodno, i ne obraćajte pažnju na tv-reklame. Televizijske kuće (a i proizvođači kozmetike) žive od toga, i to dobro, i cilj im je da vam izvuku novac iz džepa.

Sunčanje je, kao i fizičke aktivnosti, poput plivanja, sporta uopšte, ili prostog pešačenja, zdrava i prirodna stvar. A dobro osunčana koža letnjim Suncem (po mogućnosti onim iznad mora) biće vam dobra prirodna zaštita, za vreme zime, od hladnoće.

Svako se posle deset ili petnaest dana provedenih na moru oseća preporođen, i mnoge zdravstvene poteškoće nestaju „kao rukom odnešene“. Sunčanje, dakle, nije samo moda i biznis ugostitelja, a ni paradiranje i izazivanje zavisti kod poznanika, već je i prirodna potreba.

Ne treba zaboraviti ni činjenicu da izlaganje Suncu podstiče sintezu vitamina „D“ koji poboljšava apsorpciju kalcijuma u organizmu.

2 mišljenja na „Izlaganje sunčevim zracima“

Ostavite odgovor

