Presni krompir, kako vam to izgleda?

Moram priznati, kada sam počinjao sa presnom ishranom da mi je najveća enigma i najveći izazov bio baš, rečeni, presni krompir. Presno mleko i presna jaja, manje radikalna varijanta ishrane živom hranom, (istina,danas umnogome neprihvatljivi u ovoj vrsti ishrane, pa i sasvim nepreporučljivi) već sam koristio i privikao se na te namirnice koje većini ljudi izgledaju neukusno, a kod mleka tu je i neizbežni (a i prilično nepotrebni) strah od bakterija (mikroorganizama) i često se može čuti da je muža nehigijenski čin (što ne mora da bude ako se ispravno radi) pa je stoga potrebno da se mleko prokuva, inače salmoneloza nam „ne gine“ što, dakako, ne stoji.

Sirova jaja (domaća isključivo) sama po sebi mogu da deluju neukusno pa i odbojno (i ovde razni stručnjaci i „stručnjaci“ garantuju  salmonelozu što se meni nije dogodilo) ali u presnoj ishrani nikada se ne koriste samostalno, već se umiksaju sa drugim namirnicama i na kraju jelo dobije primamljiv ukus (čini se da su jaja bolje rešenje od hidrogenizovanih ulja). Svakako jaja treba uvek pravilno skladištiti i koristiti sveža, čuvana u frižideru, i domaće proizvodnje a NE INDUSTRIJSKA koja se samo tako zovu i tako izgledaju, ali su sadržajno nešto sasvim drugo.krompir 2 free

Što se tiče presnog krompira, svako kome sam , u razgovoru , rekao da krompir sasvim retko kuvam i pečem, a ni (što je najgore rešenje) ne pržim na ulju kao pomfrit, već ga pripremam u sirovom stanju, ne skidajući koru,  fino narendanog najčešće (ponekad ceđen pomešan sa sokom od mrkve i cvekle) moj sagovornik bi širom otvorio oči u znak iznenadjenja pa i zaprepašćenja. „Da li je moguće?“ upitao bi gotovo svako.

U narodu, barem u kraju u kojem živim,  postoji predubeđenje da ko hoće namerno da se razboli, to jest vestački da izazove povišenu telesnu temperaturu, samo pojede presni krompir. Ne jednom čuo sam:  „I ne dobiješ povišenu temperaturu?!“  „Ne“ rekao bih. Iznenađenju često nema kraja kod mog sagovornika. A ima i onih koji me samo zbog toga smatraju čudakom.

Svakako, krompir u presnom stanju sadrži alkaloid saponin ali u MALIM KOLIČINAMA (NAJVIŠE JEDAN KROMPIR SREDNJE VELIČINE) neškodljiv je, već koristan i lekovit! Zato treba posebno obratiti pažnju da krompir bude SASVIM ZDRAV, nikako proklijao i zelene boje! A najbolji je mladi, tek narastao.Dakle, male količine sasvim zdravog krompira mogu se koristiti i u presnom stanju, ali ne kao mononamirnica već izmešanog u salati od raznog povrća poput paradajza, paprika, krastavaca, luka itd.

Kada sam počinjao sa presnom ishranom imao sam, moram priznati, dosta strepnji kako će se čitav proces odvijati i hoću li se moći najesti do sita…

Već u prvim mesecima pokazalo se da nisam pogešio i da je presna hrana ne samo korisna po zdravlje i veoma hranljiva, već je i izvanredno ukusna. Danas mi kuvana (termički obradjena) jela deluju  malo privlačno kao sto je to nekada bio slučaj sa presnom hranom. Naravno, prilično dugo bio sam u iskušenjima, što je razumljivo, i svakom se događa. Na primer, veliki praznik je (krsna slava, Božić, Uskrs), napolju miriše pečenje sa ražnja dok ja jedem presnu hranu po kojoj kuća ne mirise, bar ne na onaj način iz sećanja koja nosim na detinjstvo kada se o krsnoj slavi kućom širio miris podvarka sa ćuretinom i kuvane rakije. Naravno, voće prijatno mirise, i u svako doba godine imam u dnevnoj sobi zdelu nekog voća a najviše volim miris dunja koje su u mom detinjstvu stajale poređane na ormaru (šifonjeru) jedna do druge. Ukus je stvar navike i može da se menja kao što se i druge navike menjaju. Za to je potrebna čvrsta volja, i ko je nema  malo će uspeha postići u ishrani presnom hranom i u očuvanju zdravlja.

Ostavite odgovor

