Vitamini

Vitamini su supstance od velikog značaja za metabolizam, rast i razvoj organizma. Svaki vitamin pojedinačno ima posebne funkcije. Nedostatak određenog vitamina, ako je u znatnoj meri i u dužem periodu, dovodi do bolesti kao što su: rahitis, skorbut, beri-beri, pelagra…
Vitamini se prema zvaničnoj nauci o ishrani, dele na rastvorive u mastima (lipidima) i rastvorive u vodi.

Vitamini rastvorivi u mastima:

Vitamin A (Retinol) , stvara i održava zdravlje zuba, kostiju, mekih tkiva i kože i predstavalja podlogu za sintezu, pigmenata neophodnih za funkcionisanje mrežnjace oka. Retinol deluje na poboljšanje vida. Beta karotin, provitamin vitamina A, ima antioksidantna dejstva i štiti organizam od štetnog dejstva slobodnih radikala. Vitamina A ima u presnom mleku i proizvodima od mleka, a beta karotina u povrću,bundevi, spanaću, šargarepi, zatim u voću (dinja, kajsija itd.)

Vitamin D . Vitamin D poboljšava apsorpciju kalcijuma u organizmu, a takođe i fosfora. Ima ga u suncokretu i semenkama bundeve. Treba reći da sunčanje podstiče sintezu (apsorpciju) ovog vitamina.

Vitamin E (tokoferol) bitan je antioksidans, potreban za stvaranje crvenih krvnih zrnaca, takođe i za korišćenje vitamina K. Ima ga u jezgrastom voću, semenkama uljarica, pšenici, kukuruzu, maslinama i povrću.

Vitamin K, bitan za zgrušavanje krvi i zarastanje rana. Ima ga u povrću (kupus, spanać, karfiol, soja ) i u žitaricama.

Vitamini rastvorivi u vodi:

Tiamin (B-1), povoljno utiče na pretvaranje ugljenih hidrata u energiju. Nalazi se u povrću (pasulju, grašku, soji) i u integralnim žitaricama.

Riboflavin (B-2) , bitan za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca, takođe pomaže oslobađanju energije iz ugljenih hidrata.

Vitamin B-12 , služi za formiranje crvenih krvnih zrnaca i za pravilno funkcionisanje centralnog nervnog sistema. Ima ga u sirovom mleku i mlecnim proizvodima, sirovim jajima itd.

Pantotenska  kiselina, bitna je za metabolizam hrane. Ima je u integralnim zitaricama, mahunrkama, presnom mleku i proizvodima od mleka, sirovim jajima itd.

Folat (folna kiselina), bitna je za sintezu DNA. Nedostatak ove materije dovodi do teskih defekata pri rođenju, kao što je, na primer, deformacija kičme.

Vitamin C (askorbinska kiselina) svakako, najpopularniji vitamin, antioksidant koji potpomaže apsorpciju gvožđa  i podstiče zarastanje rana. Ima ga u paradajzu, jagodama, šipku, citrusnom voću i raznom povrću.


Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s