Sirova jaja

jaja free

Jaja su, po nekim autoritetima žive ishrane, korisna po organizam isključivo u sirovom stanju, i to žumance pre svega, jer sadrži lecitin koji stvara holesterolsku ravnotežu. Ako se kuva, makar i kao popularno „meko kuvano jaje od tri minuta“ lecitin gubi svoju moć i žumance deluje kao kuvana mast, što je veoma štetno po srce. Zato jaja nikada ne kuvati, ili još gore, pržiti na ulju ili masti.!

Živina treba, po mogućnosti, biti ORGANSKI (BIOLOŠKI) odgajana, dakle, da se slobodno kreće u prostranom ograđenom prostoru na kojem ima puno trave iz koje će uzimati veći deo hrane, dok dodatna hrana u obliku zrna kukuruza, pšenice i drugih žitarica, treba biti, takođe organske proizvodnje. Ali to su visoki standardi koji u našoj zemlji još nisu zaživeli, no i u razvijenom svetu to je tek na početku. Dovoljno će biti ako se živina (kokoške, ćurke, guske itd.) slobodno kreće po dvorištu. Najgora mogućnost je da se živina drži zatvorena u kavezu i hrani industrijskom „hranom“ poput raznih koncentrata ili, daleko bilo, „koštanog brašna“.

Lično iskustvo. Nekada sam teško mogao zamisliti da jedem sirova jaja, ali vremenom sam se navikao na tako nešto. Kada se jaja umiksaju sa raznim drugim sirovim namirnicama u jelu se njihovo prisustvo ni ne primeti i takav obrok je veoma ukusan jer je obilno zamašćen masnim sadržajima iz jaja. Često pomešam sirova jaja, koziji sir od sirovog mleka sa malim dodatkom sirovog, nerafinisanog ulja (zejtina), ili bez imalo ulja.

U tu smesu mogu se dodati još razni drugi presni proizvodi poput grubo mlevenih (bezglutenskih) žitarica poput kukuruza, integralnog pirinča, prosa, raznog povrća (luk, paradajz, krompir, cvekla…) mleveni orasi itd.

Treba napomenuti da se nije potrebno kruto držati (brojnih) recepata koji se mogu naći u knjigama o presnoj ishrani, poput: uzmite 276 grama ovoga i 148 grama onoga. Nepotrebno je, pa i smešno. Slobodno satojke stavite otprilike. Eksperimentišite i vremenom ćete doći do savršeno sastavljenog obroka ili kakve poslastice, koji su najukusniji i koji vam najviše odgovaraju.

Ima ljudi (i sve više ih je) koji u svojoj ishrani ne žele nikakve namirnice životinjskog porekla. Razlozi su razni, najčešće moralne prirode. Oni takođe mogu da se hrane zdravom, prirodnom to jest presnom hranom i ako izbace iz jelovnika presna jaja i sirovo mleko i mlečne proizvode. Bitno je da ne  prerađuju (ne kuvaju) presnu hranu. Nije prihvatljivo ni, danas sve više prisutno, kuvanje u pari na 95 stepeni Celzijusovih, iz komercijalnih razloga propagirano. Umesto jaja i mleka postoje adekvatne „zamene“ (mada je obrnut slučaj) pre svega u voću i u povrću ali i, jezgrastim plodovima i semenju uljarica kao i nekim žitaricama .

Na kraju treba podvući da se sirova jaja (a takođe i sirovo mleko) u poslednje vreme sve manje smatraju prihvatljivim u presnoj (živoj) ishrani, pogotovu se ne preporučuju ljudima sa hroničnim bolestima. Njihova jedina prednost je što sadrže vitamin B12, koji je jedno od najspornijih pitanja u ishrani biljnom hranom, no dokazano je da imaju i niz nedostataka u tolikoj meri da se izbacuju, rezolutno iz ove vrste ishrane.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s